KÖYLÜ’DEN KÖYLÜ TİPLERİNE: ÜLKEMİZDE KÖY VE KIRSALDA FARKLI KÖYLÜ TİPLEMELERİ ÜZERİNE BAZI SAPTAMALAR

Author:

Year-Number: 2019-17
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Sosyoloji

Abstract

Türkiye’de köy ve köylü imajı büyük oranda köy romanlarındaki tasvirlerle oluşmuştur. Günümüz köylerinde klasik köylü dediğimizde zihnimizde canlanan köylü insanların sayısı toplam köy nüfusunun belki ancak yüzde 10’unu oluşturmaktadır. Klasik köylü tipinin yerine yeni köylü tipleri ortaya çıkmıştır. Köyün ve köylünün melezleşmesi diyebileceğimiz bir durum görülmektedir. Köylü tiplerindeki bu çeşitliliğin kaynağı, “şapka kuşağı”nın köyden göç eden çocuklarının ve onların kentte doğmuş çocuklarının (torunların) köyle ilişki biçimleridir. Köylü tiplerinden biri 1960’lı yıllardan itibaren yakın il ve ilçelerde bir esnafın yanında çırak olarak hayata başlayan ve çoğunluğu esnaf olan köylü tipidir. “Esnaf kuşağı” dediğimiz bu kuşağın çocuklukları babalarının gençlik yıllarına denk gelmiş, babalarından en çok dayak diyen kuşaktır. Geleneksel köy aile yapısında babanın doğal temsilcisi olması bu kuşağa köylü özellikler kazandırmıştır. Bu kuşağa “Yazın köylü, kışın şehirli” diyebiliriz. Türkiye’de köyün çözüldüğü 1980’li yıllarda kente göç eden kuşakların köyle ilişkileri ve temasları abi ve ablaları kadar yoğun değildir. Abilerine göre daha şehirlidirler. Bu kuşağın abi/ablalarına göre köyle ilişkilerinin daha az olmasının bir nedeni “eş durumu”dur. Bunlara “misafir köylü” diyebiliriz. 1990’larda ve 2000’lerde göç eden kuşaklar “şapka kuşağı” babanın en küçük çocukları ile ilk torunlarıdır. Bu kuşağa “geçerken uğrayan köylü”, ya da “gelip geçici köylü” denebilir. Bu kuşak çocuklar babalarının olgunluk veya orta yaş üzeri dönemi çocuklarıdır. Bu grup için köy “farklı bir mekan”dır. Bir de “kayıp köylüler” diyebileceğimiz bir köylü tipi vardır. Bunlar uzun süreler hiç köye gelmeyen insanladır. Kendilerini unutturmuşlardır. Köyle bağları nerdeyse kopmuştur.

Keywords

Abstract

The image of a village and peasants in Turkey mostly consists of the portrayal in the novels about peasants. The peasants that we imagine when we talk about ordinary villagers in today’s villages contain only 10 % of the population off all villagers. There are now new types of peasants instead of the typical peasants. We can see a case which we can call hybridization of the village and peasants. The source for this diversity in the types of peasants is due to the relationship of the children of the members of the “hat generation”, who migrated from their villages and their children (grandchildren), who were born in the in the cities, with their village. The members of one of the type of peasants are those who started their lives working as an apprentice for a tradesman in the near towns or cities from the 1960s onwards and have become mostly tradesmen themselves. Their childhood period of this generation, which we can call the “tradesman generation”, coincides with their father’s youth period and they were the ones who were beaten up the most by their fathers. Because the father was the natural representative in the traditional peasant family structure, this generation has gained a lot of the features of peasants. We can call this generation “peasants in the summer, city-dwellers in the winter.” The relationship and contact of the generations, who migrated to cities in the 1980s, when the villages disintegrated, with the village was not as intense as their elder brothers and sisters. They were more city-dwellers than their elder brothers. A reason for this relationship with the village to be weaker than their elder brothers / sisters is mostly “spouse-related”. We can call them “guest peasants”. The generation who migrated in the 1990s and 2000s were the youngest children and the first grandchildren of the father from the “hat generation”. We can call them “dropping by peasants” or transient peasants”. The childhood period of these children of this generation coincide with their fathers’ maturity or middle adulthood periods. For this group, the village is a “different environment”. There is also another type of peasants that we can call the “lost peasants”. Those are the ones who have not been in a village for a long time. They are forgotten. They have almost no contact to their village.

Keywords