TÜRKİYE’DE E-SPORU “İYİ OYUN” FİLMİ ÜZERİNDEN İNCELEMEK: E-SPORDA SOSYOLOJİK TEMALAR ÜZERİNE NİTELİKSEL BİR ÇÖZÜMLEME

Author :  

Year-Number: 2021-21
Language : null
Konu : Sosyoloji

Abstract

E-spor, dijitalleşme sürecinin getirdiği yeni bir toplumsal olgu olarak karşı mıza çıkmaktadır. Bu çalışmada e-spor, dijital oyunların profesyonelleşme sürecini konu edinen “İyi Oyun” adlı sinema filmi üzerinden incelenmiştir. Çalışmanın ama cı; e-spor olgusuyla ilişkili sosyal süreçleri film üzerinden anlamaktır. Nitel araştır ma tekniklerinden “doküman incelemesi” kullanılmış ve filmdeki baskın sosyolojik temalar çözümlemeye tabi tutularak sınıflandırılmıştır. Temalar, şu şekilde belirlen miştir: 1. Oyuncuların sosyo-ekonomik profilleri 2. Toplumsal cinsiyet 3. Antrenman düzeni ve disiplin kuralları 4. Kolektif kimlik inşası ve takım ruhu 5. Oyunun meta laşması ve profesyonellik. Dijital oyunların Türkiye’de geldiği aşama hakkında sos yolojik saptamalarda bulunma imkânı veren “iyi oyun” filmiyle e-sporun genç kit lelere yönelik pazarlaması yapılmıştır. Filmin paradigması, e-sporun olumlu sosyal işlevleri öne çıkartılarak, toplum nezdinde ve yetişkin ebeveynlerin gözünde meşru laştırılmasıdır.

Keywords

Abstract

E-sports, emerges as a new social phenomenon brought by the digitalization process. In this study, e-sports, was examined through the movie “Good Game” which deals with the professionalization process of digital games. The aim of the study is to understand social pro cesses related to e-sports phenomenon through the film. “Document analysis” which is one of the qualitative research techniques was used and dominant sociological themes in the film were analyzed and classified. The themes were determined as follows: 1. Socio-economic profiles of players 2. Gender 3. Training order and discipline rules 4. Collective identity building and team sprit 5. The commodification of the game and professionalism. E-sports was marketed to young audiences with the movie “good game” which gives the opportunity to make sociologi cal determinations about the stage that digital games have reached in Turkey. The paradigm of the movie is to legitimize e-sports in the eyes of the society and adult parents by highlighting its positive social functions.

Keywords


  • Akca, B. Emel. ‘‘Teknolojik Tutuculuk Karşısında Z Kuşağını Anlamak; Ortaokul Gençliğinin İnternet Kullanım Algıları’’. HECE. 234-235-236 (2016).

  • Bal, Hüseyin. Nitel Araştırma Yöntem ve Teknikleri, İstanbul: Sentez Yayınları, 2016.

  • Bal, Hüseyin. Önsöz, Kurumlar Sosyolojisi, Bursa: Sentez Yayınları, 2020.

  • Batı, Uğur. ‘‘Sekizinci Sanatın İnşası: “Dijital Oyunlar Kesişiminde Postmodernizm, Tüketim Kültürü, Üst Gerçeklik, Kimlik ve Olağan Şiddet, Dijital Oyunlar’’. Kendi Dünyanda Yaşa, Bizimkinde Oyna, der., G.T.Önal-U.Batı, İstanbul: Derin Yayınları, 2011.

  • Baudrillard, Jean. Tüketim Toplumu. Çev., Hazal Deliçaylı ve Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2010.

  • Bauman, Zygmunt. Akışkan Modern Hayattan 44 Mektup. Çev., P.Siral. İstanbul: Habitus Yayınları, 2011

  • Baydar, Salih Cenap. ‘‘Dijital Yerliler, Dijital Göçmenler’’, HECE, 234-235-236 (2016).

  • Philosophy, 2018.

  • Bayzan, Şahin. ‘‘İnternet ve Çocuk/Dijital Yerlilerin İnternet Macerası Dijital Yerlilerden Önceki Süreç’’, HECE, 234-235-236 (2016).

  • Binark, Mutlu ve Bayraktutan-Sütçü, Günseli. ‘‘Devasa Çevrimiçi Oyunlarda Türklüğün Oynanması: Silkroad Online’da Sanal Cemaat İnşası ve Türk Klan Kimliği, Dijital Oyun Rehberi’’. Oyun Tasarımı, Türler ve Oyuncu. İstanbul: Kalkedon Yayınları, 2009.

  • Bora, Aksu. ‘‘Türk Sosyolojisinde Feminist Teoriler’’. Türkiye’de Çağdaş Sosyoloji Konuşmaları, der., Hüseyin Etil ve Metin Demir. İstanbul: Küre Yayınları, 2018.

  • Bostan, Barbaros. ‘’Sanal Gerçeklik ve Dijital Oyunlar, Dijital Oyunlar’’. Kendi Dünyanda Yaşa, Bizimkinde Oyna. Der., G.T.Önal ve U.Batı. İstanbul: Derin Yayınları, 2011.

  • Bozkurt, Veysel. Endüstriyel ve Post-Endüstriyel Dönüşüm Bilgi, Ekonomi ve Kültür. Bursa: 2014.

  • Demiral, Seran. ‘‘Dijital Teknoloji Aracılığıyla Çocuk Özneleşmesinin Olanakları’’. DOĞU BATI Dergisi. 86 (2018).

  • Dijital Dünyada Rekabet, E-Spor ve Topluluk Yönetimi Çalıştayı Sonuç Raporu, Uluslararası Çocuk ve Bilgi Güvenliği Etkinlikleri Dijital Oyunlar Çalıştayları, Ankara, 10 Ekim 2017.

  • Eğribel, Ertan. ‘‘Küresel Barbarlık Çağının İlk Evresi: İletişim Çağı ve Disütopik Paralel Yeni Dünyalar’’. Sosyologca. 15-16 (2018).

  • Eğribel, Ertan. ‘‘Sosyoloji ile İletişim Disiplinleri Arasındaki İlişki Üzerine’’. Sosyologca. 15-16 (2018).

  • Ertürk, Devrim. ‘‘Dijital Kimliği “Sınırlı” Düşünmek’’, Sosyoloji Divanı. 9 (2017).

  • "Espor da ileride bir gün futbol gibi olacak", https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya- 57309305, 01.06.2021 https://britishesports.org/press-releases/esports-is-not-a-sport-but-a-beneficial-activitythats-here-to-stay-british-esports-association/

  • Giddens, Anthony. Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları, 2012.

  • Gülsoy, Sait. ‘‘Bir Uyarlama Denemesi: Dijital Oyunlarda Sahne, Dijital Sosyoloji’’. Sosyoloji Divanı. 9 (2017).

  • Güneş, Hamit. ‘‘Dijital Oyunlar, Dijital Oyuncu ve Oyun Dünyasında Kadınlar’’. HECE, 234- 235-236 (2016).

  • Kabadayı, Lale. Film Eleştirisi: Kuramsal Çerçeve ve Sinemamızdan Örnek Çözümlemeler. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2020.

  • Kara, Zülküf. ‘‘Dijital Sosyoloji’’. Sosyoloji Divanı. 9 (2017).

  • Kızılçelik, Sezgin. ‘‘Türkiye’deki Sosyal Değişme Olgusuna Batı Sosyolojisinin Değişme Teorileri Dışında Bakmak ya da Kemal Tahir ve Baykan Sezer’den Hareketle Yeni Bir Sosyal Değişme Teorisi İnşa Etmek’’. Değişim Sosyolojisi: Dünyada ve Türkiye’de Toplumsal Değişme. der., Ertan Eğribel ve Ufuk Özcan, İstanbul: Kitabevi, 2011.

  • Kızılçelik, Sezgin. Çağdaş Sosyal Teorisyenler 2, Ankara: Anı Yayıncılık, 2019.

  • Kurtdaş, M. Çağlar. Sinema Sosyolojisine Giriş, Çanakkale: Paradigma Akademi, 2020.

  • Kümbetoğlu, Belkıs. Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, İstanbul: Bağlam Yayınları, 2008.

  • Lüküslü, Demet. ‘‘Türk Sosyolojisinde Gençlik Araştırmaları’’. Türkiye’de Çağdaş Sosyoloji Konuşmaları. der., Hüseyin Etil ve Metin Demir, İstanbul: Küre Yayınları, 2018.

  • Oylum, Rıza. 90’lar. İstanbul: Başka Yerler Yayınları, 2014.

  • Özdemir, Alper A. Açılış Konuşması, 1.Espor Çalıştayı Sonuç Raporu, Türkiye E-Spor Federasyonu, İstanbul, 2019.

  • Özdenören, Rasim. ‘‘Dijital Ahlak’’. HECE. 234-235-236 (2016).

  • Özenç, Orhan E ve Yörük, İbrahim. Her Yönüyle E-Spor: Takım Sahibi, Sponsor ve E-Sporcu Adaylarının El Kitabı, İstanbul: Amadeo Yayınları, 2021.

  • Özsoy, Selami ve Sepetçi, Tülin. Popüler Kültür Ürünü Olarak E-Spor’un Sinemada Sunumu: “İyi Oyun” Filmi Örneği, 4th International Scientific Research Congress (IBAD), April 25-26 2019, pp. 90-98

  • Parry, Jim. ‘‘E-sports are Not Sports’’. Sport, Ethics and Philosophy. 2018.

  • Ritzer, George. Toplumun McDonaldlaştırılması: Çağdaş Toplum Yaşamının Değişen Karakteri Üzerine Bir İnceleme. Çev., Süer Şen Kaya, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2011.

  • Ritzer, George ve Stepnisky, Jeffrey. Çağdaş Sosyoloji Kuramları ve Klasik Kökleri. Çev., Irmak Ertuna Howison. Ankara: De Ki Yayınları, 2013.

  • Sancar, Serpil. ‘‘Erkeklik’’. Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları. Der., Yıldız Ecevit ve Nadide Karnıker. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, 2011.

  • Sayar, Kemal. Özgürlüğün Baş Dönmesi. İstanbul: Kapı Yayınları, 2019.

  • Sinema tarihinin ilk e-spor filmi “iyi oyun” U MAG’te!, https://www.youtube.com/watch?v=1gvtP-DvB6A, 03.12.2018

  • Slattery, Martin. ‘‘Toplumsal Cinsiyet (Feminizm)’’. Sosyolojide Temel Fikirler. Yay. Haz., Ümit Tatlıcan ve Gülhan Demiriz. Ankara: Sentez Yayıncılık, 2017.

  • Şentürk, Ünal. ‘‘Yeni Bir Toplumsal Metin Olarak İnternet’’. Sosyoloji Divanı. 9 (2017).

  • Tekeli, Hasan. ‘‘Bilgi Çağı, Simavi Yayınları, İstanbul, 1994’ten Akt: EĞRİBEL, Ertan; İletişim Kaynaklı Gelişme Kuramları ve Toplumun Sonu Kuramlarının Örtüşmesi: İletişim Teknolojisine Dayalı Toplumsuz Toplumsallaşma’’. Sosyologca. 15-16 (2018).

  • Ünal, Halil. ‘‘Dijital Kültürün Ortaya Çıkardığı Korkularımız ve Sanalın Karşıtına Dönüşerek Hakikileşmesi’’. HECE. 234-235-236 (2016).

  • Zizek, Slavoj. ‘‘Sunuş: Toplumsalın Kalbindeki Film’’. Diken, Bülent, Carsten, B.Lausten; Filmlerle Sosyoloji(iç), Çev., Sona Ertekin. İstanbul: Metis Yayınları, 2010.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics