OSMANLI’DA “SİYAH” RENGİN KULLANIMINA VE TEMSİLİYETİNE İLİŞKİN BİR İNCELEME

Author :  

Year-Number: 2021-22
Language : Türkçe
Konu : Eğitim Bilimleri

Abstract

ÖZ: Eski Türk devletleri ve İslam dini etkisiyle Osmanlı yönetiminin renklere ilişkin algısı, dine ve ırka ait sembollerle zenginleşerek tarihsel akış içinde biçimlenmiştir. Diğer taraftan bir renge sahip nesnenin veya öznenin içinde bulunduğu koşullara ve zamana göre taşıdığı anlam değişim gösterdiğinden devleti yönetenlerin renklere ilişkin algısı da değişim göstermiştir. Tanzimat öncesinde Osmanlı dünyasında giysilerdeki renk ayrımları gayrimüslim cemaatleri birbirinden ayırmaya yarayan bir kimlik niteliğindedir. Kıyafetler renklerle ayrıştığı gibi kıyafetlerin, pabuçların ve başlıkların üreticileri de renklere bağlı olarak iş bölümüne tabi tutulmuşlardır. Birbirlerinin giysilerini giymenin yasak olduğu bir ortamda elbise, pabuç ve başlıkların malzemelerinin renklerine bağlı olan üretimleri dinlere ve mekânlara ayrılarak sınırlandırılmıştır. Bu bağlamda siyah rengin Tanzimat öncesi, kullanımı ve üretimi Hıristiyanlara özgü iken Tanzimat sonrasında yönetimin kararıyla resmi bir statü kazandırılarak memur ve asker kıyafetlerinin simgesi haline getirilmiştir. Görüldüğü üzere renkler ve kıyafetler toplumun algısını şekillendirebilmektedir. Bu makalede devleti yönetenlerin siyah rengin kullanımına ilişkin kararları ve yorumları arşiv belgeleri ışığında değerlendirilerek ele alınmıştır.

Keywords

Abstract

ABSTRACT:The color perception of the Ottomans was formed by the influence of the old Turkic states and Islam. Symbols of this race and religion enriched the perception in the historical process. Since the meaning of the color of an object or subject changes according to time and conditions, the color perception of state administrators has changed accordingly. Before the Tanzimat period, the clothing colors of the Ottoman population are an identity that shows which community they belong to. It is forbidden to wear each other's clothing. The craftsmen of clothes, shoes and headgears are restricted as to which color they will produce and their production locations in this environment. Before the Tanzimat period black color was used and produced by Christians. After the Tanzimat period, it became the symbol of the officers and military clothes with the decision of the administration. As a result, the black color gained an official status. Colours and clothes can shape to society’s imagination. In this article, the decisions and comments of the state administrators about the black color are evaluated in consideration of archive records.

Keywords


  • Baykal, Ebru. “Osmanlılarda Törenler”. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, 2008.

  • Bedirhan, Yaşar. İslam Öncesi Türk Tarihi ve Kültürü. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2011.

  • Boyar Ebru ve Kate Fleet. Osmanlı İstanbul’unun Toplumsal Tarihi. Çev., Serpil Çağlayan. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 2017.

  • Bozkurt, Ömer Faruk. “Osmanlı İmparatorluğu’nda Gayrimüslimlerin Kıyafet Düzenlemeleri (XVI – XVII. Yüzyullar)”. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, 2014.

  • Çelik, Beşir. “Kur’ân-ı Kerim’deki Renkler ve Renk İfâde Eden Kelimelerin Tahlili”. Yüksek Lisans Tezi, Harran Üniversitesi, 2010.

  • Çoruhlu, Yaşar. Türk Mitolojisinin Ana Hatları. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık, 2011.

  • Devellioğlu, Ferit. Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lȗgat. Ankara: Aydın Kitabevi, 2003.

  • Eraslan, Kürşat. ‘‘Renklerin Kişi ve Toplum Hayatındaki Yeri Ve Önemi’’. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2015.

  • Genç, Reşat. Türk İnanışları ile Milli Geleneklerinde Renkler ve Sarı, Kırmızı, Yeşil. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, 1999.

  • Genç, Reşat. Türk İnanışları ile Milli Geleneklerinde Renkler ve Sarı Kırmızı Yeşil. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi, 2009.

  • İrtem, Çiğdem. “Osmanlı Kültüründe Renk Kavramı ve Sosyal Yapıya Etkileri”. Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, 2014.

  • Koçu, Reşad Ekrem. Türk Giyim, Kuşam ve Süslenme Sözlüğü, Ankara: Sümerbank, 1967.

  • Kütük, Ahmet. “İslam/Türk Devlet ve Toplum Geleneğinde Renkler ve Anlamları”. Türkiyat Mecmuası 24 (2014): 133-170.

  • Öztürk, Hikmet ve Tarık Yazar. T. “Dokuma ve Motif Özellikleri Açısından Sembolik Değer Olarak Osmanlı Padişah Kaftanları ve Şifreleri.” Researcher: Social Science Studies 5/10 (2017): 148-168.

  • Şahinler, Necmettin. Siyah ve Yeşil (Kuran’da Renk Sembolizmi). İstanbul: İnsan Yayınları, 2002.

  • Şenyurt, Oya. “Onsekizinci Yüzyıl Osmanlı Başkentinde Taşçı Örgütlenmesi.” METU JFA 26/2 (2009): 103-122.

  • Turan, Osman. Selçuklular ve Türk İslam Medeniyeti. İstanbul: Boğaziçi Yayınları, 1998.

  • Werner, C. Adam. Padişahın Huzurunda: Elçilik Günlüğü, 1616-1618. Çev., Türkis Noyan. İstanbul: Kitap Yayınevi, 2011.

  • Yıldırım, Elvin. “Türk Kültüründe Renkler ve İfade Ettikleri Anlamlar”. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, 2012.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics