ÖZEN YULA TİYATROSUNDA MODERN VE POSTMODERN UNSURLAR

Author :  

Year-Number: 2012-4
Language : null
Konu : Sosyoloji

Abstract

Özen Yula tiyatrosu modernist, absürd ve postmodernist unsurları, çoğunlukla birbirlerinin içine geçmiş bir şekilde barındırması nedeniyle, yazarın, özgün bir biçem yaratarak, 1980 sonrası Türk tiyatro yazınında kendisine önemli bir yer edinmesini sağlamıştır. Bununla birlikte, Yula’nın oyunları incelendiğinde, yazarın bireylerin yaşadıkları kimlik sorununu, hikâyeler, film ve şarkılardan aşina olunan klişeler, çizgi roman kahramanlarıyla özdeşleşerek aşma çabaları gibi belirli kurgusal unsurları, hemen hemen her oyununda işlediği görülmektedir. Tüm bunlardan hareketle bu çalışmada, Özen Yula tiyatrosunda modern ve postmodern unsurlar incelenecektir.

Keywords

Abstract

Since Ozen Yula theater contains modernist, absurd and postmodernist elements, mostly intertwined, by creating a unique style, the author has gained an important place in Turkish theater literature after 1980. However, when Yula's plays are examined, it is seen that the author handles certain fictional elements in almost every play, such as the efforts to overcome the identity problem of individuals, the clichés familiar from stories, movies and songs, by identifying with comic book heroes. Based on all these, in this study, modern and postmodern elements in Ozen Yula theater will be examined.

Keywords


  • Baudrillard, Jean. Symbolic Exchange and Death, London: Sage Publications, 2000.

  • Birringer, Johannes. Theater, Theory, Postmodernism, Indiana: Indiana University Press, 1991.

  • Connor, Steven. Postmodernist Kültür / Çağdaş Olanın Kuramlarına Bir Giriş, Çeviri: Doğan Şahiner, Istanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2001.

  • Cumhuriyet Kitap Eki, Sayı 673, Istanbul: Cumhuriyet Yayınları, 2003.

  • Çiğdem, Ahmet. Aydınlanma Düşüncesi, Istanbul: Iletişim, 1997.

  • Dinçel, Burç Idem. “Istanbul Retold”, Turkish Book Review, no. 1, 2007, s. 90-93.

  • Dinçel, Burç Idem. “Kenardaki Insanların Gözünden Yaşadığı Döneme Tanıklık Eden Bir Yazar: Özen Yula”, Mimesis Tiyatro/Çeviri Araştırma Dergisi, 15, 2009, s.479-487.

  • Eagleton, Terry. Kuramdan Sonra, Çeviri: Uygar Abacı, Istanbul: Literatür Yayınları, 2004.

  • Krutch, Joseph Wood. “Modernism” in Modern Drama, New York: Russel & Russel, 1962.

  • Lash, Scott. Sociology of Postmodernism, London: Routledge, 1991.

  • Lyotard, Jean-François. Postmodern Durum, Çeviri: Ahmet Çiğdem, Istanbul: Ara Yayıncılık, 1990.

  • Norris, Christopher. What’s Wrong with Postmodernism, Maryland: The Johns Hopkins Uni- versity Press, 1990.

  • Packard, William. The Art of The Playwright, New York: Paragon House Publishers, 1987.

  • Steiner, George, Tragedyanın Ölümü, çev: Burç Idem Dinçel, Istanbul: Türkiye Iş Bankası Kül- tür Yayınları, 2011.

  • Sweet, Jerry. The Dramatist’s Toolkit, New Hampshire: Heinemann, 1999.

  • Tomru, Duygu Seda. Türkiye’de Absürd Tiyatro ve Birey Teması, Yayımlanmamış Yüksek Li- sans Tezi. Istanbul: Istanbul Üniversitesi, 2003.

  • Yula, Özen. “Tiyatroda Modern / Postmodern”, Birikim, no. 64, 1994a, s. 61-67.

  • Yula, Özen. Kayıpkent Üçlemesi, Istanbul: Mitos Yayınları, 1994b.

  • Yula, Özen. Toplu Oyunları 1 (Ay Tedirginliği / Dünyanın Ortasında Bir Yer), Istanbul: Mitos Boyut Yayınları, 1996.

  • Yula, Özen. Toplu Oyunları 2 (İstanbul Beyaz Rakı Rengarenk / Kırmızı Yorgunları / Gözü Kara Alaturka), Istanbul: Mitos Boyut Yayınları, 1998.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics