Kemal Tahir, toplumsal konulara ilişkin görüşleriyle, Türkiye’nin önde gelen düşünür, sosyolog ve romancıları arasında özgün bir yere sahiptir. Yazı, not ve romanlarıyla toplumsal konuları ele alan; sosyal ve ekonomik sorunları irdeleyen Kemal Tahir, Türkiye’nin tarihsel özellikleri, birikimleri ve dünya tarihindeki yeri, son yüzyıllarda yürütülen ve ülkeyi olumsuz şekilde etkileyen politikalara yönelik görüşleriyle birçok çevre üzerinde etkili olmuştur. Bu yazı, özellikle Türkiye’nin toplum tarihi ile ilgili iddialı görüşlere sahip olan Kemal Tahir düşüncesini, yerlilik konusundaki görüşlerinin sosyolojik dayanaklarını ve bu dayanakların beslendiği kaynakları ele almaktadır. Yerlilik; Batı’dan her şeyi sorgulamadan, olduğu gibi aynen aktarılmasına karşı çıkmak, olaylara, toplumuna ve toplumsal ilişkilere bulunduğu yerden bakabilmektir. Yerlilik; toplumların, özellikle de Doğu toplumlarının tarihsel ve toplumsal niteliklerini göz önünde bulundurarak onları değerlendirmek, buna bağlı olarak bilim ve siyaset yapma anlayışına, bilincine sahip olmaktır. Toplumlar; belirli tarihsel süreçlerde ve coğrafyalarda ürettikleri siyaset ile uluslararası ilişkilerde farklı üretim ilişkilerine, toplumsal yapıya, konuma sahip olabilirler. Bu nedenle, sosyolojide her toplumu aynı teorilerle, kuramlarla açıklamak mümkün olmaz. Farklı toplumsal yapıların kendilerine göre sosyolojik kuralları vardır. Dolayısıyla sosyal koşulları ve tarihsel süreçleri yok sayarak, başka toplumlar için geliştirilen görüşleri, bu özellikleri bulundurmayan toplumlara bir şablon şeklinde aktarmak sosyolojik açıdan bizi gerçeklere ulaştırmaz. Genelde Doğu, özelde Türk toplumu Batılı teorilerle açıklanamaz. Bu makale, Kemal Tahir düşüncesinin beslendiği kaynaklar üzerinde durmakta; aynı zamanda, yerliliğin yanlış anlaşılmaması, yerellikle karıştırılmaması gerektiğine dikkat çekmekte; onun görüşlerinin Batı kaynaklı görüşler kadar evrensel özelliklere sahip olduğu iddiası ile bitmektedir.
Kemal Tahir has a special place among prominent thinkers, sociologists, and novelists of Turkey because of his ideas about social issues. In his writings, notes and novels, he examines social issues, social and economic problems; Turkey's historical features, accumulation, addressing its place in world history, Kemal Tahir, has a significant impact on many environments with his views on the policies, which adversely affect the country in the last centuries. This article focuses especially upon Kemal Tahir's ambitious views on Turkey's society history, the sociological basis of his views on indigenousness, and the sources on which these foundations are nurtured. Indigenousness; to oppose the transfer of everything from the West as it is without question; to look at events, society and social relations from where they are. Indigenousness; o evaluate the societies, especially the Eastern societies by taking into consideration the historical and social characteristics, and accordingly to have the understanding and consciousness of science and politics. Societies; they can have different production relations, social structure and position in politics and international relations which they produce through certain historical processes and geographies. Therefore, in sociology, it is not possible to explain every society with the same theories. The East in general and the Turkish society, in particular, cannot be explained by Western theories. Different social structures have their own sociological rules. Thus, ignoring some the social conditions and historical processes and transferring the ideas developed for other societies as a template to the societies that do not have Western characteristics, does not bring us to the facts from a sociological point of view. This article focuses on the sources that form the basis of Kemal Tahir's ideas; it also points out that indigenousness should not be misunderstood and confused with locality; it concludes with the claim that his views are as universal as those of Western views.