EDEBİYATTAN SİNEMAYA FANTASTİK KORKU TÜRÜNÜN TOPLUMSAL VE TARİHSEL KÖKENLERİ

Author :  

Year-Number: 2014-7
Language : null
Konu : Sosyoloji

Abstract

Fantastik korku sineması, halk inanışlarından, söylencelerden ve dinden ne kadar yararlanmışsa da, kendisine kaynak olacak engin kurmaca evreni, korku yazını tarafından oluşturulmuştur. Bu makalede vurgulanmak istenen, bu edebi türün tarihselliğidir. Önemli olan, korku yazınındaki eserlerin nasıl ve neden yazıldıkları, hangi ortamda ortaya çıktıklarıdır. Fantastik imgeleme gücünün zor ve sıkıntılı dönemlerle paralellik taşımasına uygun olarak fantastik korku yazınının bir ‘tür’ olarak ortaya çıkışı, Batıda toplumsal, ekonomik ve siyasal olarak büyük bir dönüşümün yaşandığı 18. yüzyıl sonundan başlayarak 19. yüzyılla devam eden döneme denk düşer. Korku yazını, Aydınlanma Çağı ve Devrim sonrasında burjuva sınıfından yazarların kendi toplumsal konumları ve yaşamlarıyla ilgili beklentileriyle ilişkili olarak uğradıkları düş kırıklıkları ve umutsuzluklarıyla temellenen ürkütücü, doğaüstü; ama bir o kadar da ‘gerçek’ eserlerden oluşmuştur.

Keywords

Abstract

The fantastic horror cinema benefits from folk beliefs, myths and religion but its unlimited fiction universe has been constructed by the horror literature. In this article, we aim to underline historicity of the horror literature. Therefore, important points are how and why horror literature works were wrote and in which circumstances they were written. Fantastic horror literature began to emerge between 18th and 19th centuries which witnessed an economic, social and political transformations in the West. After the Enlightenment and the French Revolution, the horror literature was composed of horrible, supernatural as well as ‘real’ works based on hopelessness and disappointments of their authors who belonged to bourgeoisie.

Keywords


  • Abanazır, Can, http://www.lostlibrary.com(çevrimiçi), 12.06.2001.

  • Adorno T. W. - M. Horkheimer, Aydınlanmanın Diyalektiği, Çev. Nihat Ülner-Elif Öztarhan Karadoğan, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2010.

  • Arnold, David, Coğrafi Keşifl er Tarihi, Çev. Osman Bahadır. İstanbul: Alan, 1995.

  • Cuddon, J.A., “Korku Hikayelerine Bir Giriş”, Çev. Nihal Yeğinobalı, Argos-Yeryüzü Kültürü Dergisi, N. 2 (13), 1989, ss.140-149.

  • Çiğdem, Ahmet, Aydınlanma Düşüncesi, İstanbul: İletişim, 1997.

  • Fischer, Ernst, Sanatın Gerekliliği, Çev. Cevat Çapan, İstanbul: Payel, 1995.

  • Huizinga, Johann, Ortaçağın Günbatımı, Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, İstanbul: İmge, 1997.

  • Jourde, Pierre - Paolo Tortorese, “Fantastik: Mantık İçin Bir Skandal”, Çev. Esra Özdoğan, Ki- tap-lık, N. 11 (66), 2003, ss. 79-81.

  • Kagan, M., Estetik ve Sanat Dersleri, Çev. Aziz Çalışlar, İstanbul: İmge, 1993.

  • Loomba, Ania, Kolonyalizm/Postkolonyalizm, Çev. Mehmet Küçük. İstanbul: Ayrıntı, 1998.

  • Maupassant, Guy de, “Korku”, Çev. Orçun Türkay, Kitap-lık, N. 11 (66), 2003, ss. 64-68.

  • Moretti, Franco, “Dialectic of Fear”, The Horror Reader, (editor: Ken Gelder), London: Routle- dge, 2000, ss. 148-160

  • Oskay, Ünsal, Popüler Kültür Açısından Çağdaş Fantazya, Bilim-Kurgu ve Korku Sineması, İstanbul: Der, 1981.

  • Özkaracalar, Kaya, “Halk İnanışından Edebiyata Vampir İmgesi”, Geceyarısı Sineması, N. 1 (3), 1999, ss. 26-35

  • Roloff, Bernhard - Georg Seeßlen, Ütopik Sinema: Bilim Kurgu Sinemasının Tarihi ve Mito- lojisi, Çev. Veysel Atayman, İstanbul: Alan, 1995.

  • Schoina, Maria, “Empire Politics and Feminine Civilization in Mary Shelley’s ‘Euphrasia a Tale of Greece”, Anglo-American Perceptions of Hellenism, (editor: Tatiani G. Rapatzikou), Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2007, ss. 42-54.

  • Schulz, Walter, “Çağdaş Felsefede Kaygı Sorunu”, Korku ve Kaygı, (editör: Hoimar von Dit- furth), Çev. Nasuh Barın, İstanbul: Metis, 1991, ss. 7-18.

  • Scognamillo, Giovanni, “Gecenin Çocukları”, Argos-Yeryüzü Kültürü Dergisi, N. 2(22), 1990, ss.126-136.

  • Scognamillo, Giovanni, Dehşetin Kapıları, İstanbul: Kamer, 1997.

  • Scognamillo, Giovanni, Korkunun Sanatları, İstanbul: İnkılap Kitabevi, 1996.

  • Sezer, Baykan, Toplum Farklılaşmaları ve Din Olayı. İstanbul: İÜEF,1981.

  • Tournier, Michel, “Masal ve Korku”, Çev. Şule Demirkol, Kitap-lık, N. 11(66) 2003 ss. 72-73.

  • Tuna, Korkut, Batılı Bilginin Eleştirisi Üzerine. İstanbul: Diyanet Vakfı, 2000.

  • Urgan, Mina, İngiliz Edebiyatı Tarihi III, İstanbul: Altın, 1996.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics