HALİT REFİĞ FİLMOGRAFİSİNDE MÜSTESNA BİR FİLM: ŞEHİRDEKİ YABANCI

Author :  

Year-Number: 2019-17
Language : null
Konu : Sosyoloji

Abstract

Türkiye’de ilk defa 1960’lı yıllarda “toplumcu gerçekçilik” düşüncesiyle işçilerin emek süreci içinde ve dışındaki yaşam koşullarının konusunu oluşturduğu filmler çekilmiştir. “Gecikme”nin nedeni, Türkiye’de toplumsal sınıfların gelişmeye başladığının fark edilmemiş ya da toplumsal sınıfların varlığının kabul edilmemiş olduğuna işaret etmekle birlikte aynı zamanda filmlere uygulanan sansürün de etkisi azımsanamaz. Bu yıllarda “görünür”lüğün ise yükselen işçi hareketleriyle (grevler, eylemler) ilgisi vardır. Oysa işçi filmleri, işçi hareketlerinin aktarıldığı, işçilerin “kendisi için sınıf” olduğunu ayan beyan ilan ettiği filmlerle sınırlı değildir. Bu nedenle makalenin amacı Halit Refiğ’in yönetmenliğini yaptığı Şehirdeki Yabancı filmini sosyal bilimlerin olanaklarıyla okuma denemesidir.

Keywords

Abstract

In Turkey the films, in the 1960s for the first time with the idea of “socialist realism, the films were made in which workers' living conditions both in and outside of the labour process were the subject. The cause of this “delay”was that the developing of social classes was unnoticed or the existence of social classes had not been accepted. At the same time, the effect of the censor on films cannot also be underestimated. On the other hand, in these years, the “visibility” was related to rising workers movements (strikes, acts, etc.). However, the movies on workers are not limited to the films on workers who declare that are “the class for themselves”or in which worker movements are only turned into screenplay. An example is the Stranger in the City directed by Halit Refiğ. So, the aim of the present study is to try to read the film of the Stranger in the City within the bounds of possibility of the social sciences.

Keywords


  • Arıoğlu, E.,Yılmaz, A.O.(2002). “Dünyada Taşkömürü Madenciliğine Genel Bakış ve Zon- guldak Taşkömürü Havzası’nın Değerlendirilmesi”, Türkiye 13. Kömür Kongresi Bildiriler Kitabı içinde, 29-31 Mayıs 2002.

  • Atılgan, G. (2015). 1950-1960 Sanayi Kapitalizminin Şafağında. (Haz. Gökhan Atılgan, Cenk Saraçoğlu, Ateş Uslu), Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Siyasal Hayat içinde (s.389514). İstanbul: Yordam.

  • Behçetoğulları, P.(2002). Türkiye’de Ulusal Sinema ve Ulusal Sinema Söylemi. (Yayınlanma- mış doktora tezi)Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo-TelevizyonSinema Anabilim Dalı: Ankara.

  • Çatma, E. (2014). Kömür Tutuşunca, İstanbul: Evrensel Basım Yayın.

  • Foucault, M. (2005). Entelektüelin Siyasi İşlevi (Çev. Işık Ergüden, Osman Akınhay, Ferda Keskin), İstanbul: Ayrıntı.

  • Gürmen, P. T. (2006). Türk Sinema’sının Ustalarından Sinema Dersleri, (Haz. Pınar Tınaz Gürmen). İstanbul: İnkılap Kitabevi.

  • Güzel, Ş. (1993). Türkiye’de İşçi Hareketi 1908-1984, İstanbul: Sosyalist Yayınlar.

  • Gramsci, A. (2010). Gramsci Kitabı, (Haz. David Forgacs). Ankara: Dipnot.

  • Gramsci, A (1992). Selections from the Prison Notebooks, (ed. Quintin Hoare, Geoffrey Nowell Smith). Londra: Lawrence and Wishart.

  • Hristidis, Ş.K. (2007). Sinemada Ulusal Tavır, Halit Refiğ Kitabı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

  • Kayalı, K. (2015). Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması, İstanbul: Tezkire.

  • Koç,Y. (2010). Türkiye İşçi Sınıfı Tarihi Osmanlı’dan 2010’a, Ankara: Epos.

  • Makal, A. (1997).Osmanlı İmparatorluğu’nda Çalışma İlişkileri 1850-1920,Ankara: İmge.

  • Mann, M. (1973). Consciousness and Action Among Western Working Class, London: The Macmillan Press.

  • Ollman, B. (2008).Yabancılaşma, Marx’ın Kapitalist Toplumdaki İnsan Anlayışı, İstanbul: Yordam.

  • Onaran, A.Ş. (1994). Türk Sineması, 1. Cilt. İstanbul: Kitle.

  • Quataert, D., Zürcher,E.J.(1998). “Selanik’teki İşçiler 1850-1912”, (Donald Quataert, ed.) Osmanlı’dan Cumhuriyet Türkiye’sine İşçiler 1839-1950 içinde, (s.97-122). İstanbul: İletişim.

  • Özgüç, A.(1990). Başlangıcından Bugüne Türk Sinemasında İlkler, İstanbul: Yılmaz Yayınları.

  • Özön, N. (1985). Sinema, Uygulayımı, Sanatı, Tarihi, İstanbul: Hil Yayınları.

  • Özön, N. (1968). 1895-1966 Türk Sineması Kronolojisi, İstanbul: Bilgi Yayınevi

  • Portelli, H. (1992). Gramsci ve Tarihsel Blok, Ankara: Savaş.

  • Refiğ, H. ( 1971). Ulusal Sinema Kavgası, İstanbul: Hareket Yayınları.

  • Savran, S. (2011). Türkiye’de Sınıf Mücadeleleri, Cilt 1: 1908-1980, İstanbul: Yordam.

  • Şahin, M. (2014). “1960’larda Mühendis Kimliği”, Mühendislik Mimarlık Öyküleri içinde, (S13-21), VI. TMMOB Yayını.

  • Şişmanov, D. (1990). Türkiye İşçi ve Sosyalist Hareketi (1908-1965),İstanbul: Belge.

  • Said, E. (2009). Entelektüel Sürgün, Marjinal, Yabancı, (Çev. Tuncay Birkan),İstanbul: Ayrıntı.

  • Sartre, J. P. (2010). Aydınlar Üzerine, (Çev. Aysel Bora), İstanbul: Can.

  • Scognamillo, G. (1998). Türk Sinema Tarihi 1896-1997, İstanbul: Kabalcı.

  • Swartz, D. (2011). Kültür ve İktidar Pierre Bourdieu’nün Sosyolojisi (Çev. Elçin Gen), İstan- bul: İletişim.

  • Teksoy, R. (2005). Sinema Tarihi (Cilt I). İstanbul: Oğlak Yayıncılık.

  • Topçu, A.D. (2006). “Türk Sineması’nda Sınıfların Temsili: Dönemsel Bir İnceleme” 2. Sınıf Çalışmaları Sempozyumu. Türkiye’yi Sınıf Gerçeğiyle Anlamak İçinde. (s.118-125). İstanbul: Sav.

  • Türk, İ. ( 2001) Halit Refiğ Düşlerden Düşüncelere Söyleşiler, İstanbul: Kabalcı.

  • Üstün, M. (2002). Türkiye İşçi Sınıfına Bakarken. Praksis,8, 227-254.

  • Williams, R. (1966). Culture and Society,1780-1950, New York: Columbia University Press.

  • Yetiş, M. (2002). Gramsci ve Aydınlar, Mülkiye Dergi, (236), 1-27.

  • Zileli, I. (2009) . Doğruyu Aradım Güzeli Sevdim, İstanbul: Bizim Kitaplar.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics